پرش به محتوا

بحث:همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۴ سال پیش توسط InternetArchiveBot در مبحث پیوندهای خارجی اصلاح شدند (نوامبر ۲۰۱۹)


همه پرسی

[ویرایش]

چرا نام همه‌پرسی برای این صفحه گزیده شده؟ چون اونطور که من شنیدم، در اون زمان همه‌پرسی‌ای انجام نشده. و البته مقدمه‌ی صفحه هم حرفی از همه‌پرسی نزده.Amidelalune (بحث) ‏۲۶ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۸:۱۰ (UTC)پاسخ

افزایش اختیارات شورای نگهبان

[ویرایش]

در متن گفته شده: «در اصل۹۹ اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده بود «شورای نگهبان نظارت بر انتخاب رییس جمهور، انتخابات مجلس شورای ملی و مراجعه به آراء عمومی و همه‏پرسی را بر عهده دارد». پس از اصلاح قانون اساسی، حق نظارت و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به این اختیارات افزوده شد.این تغییر ایجاد شده در اختیارات شورای نگهبان سبب ایجاد یک دور در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی گردید، به این ترتیب که رهبر شورای نگهبان را منصوب می‌کند، شورای نگهبان نامزدهای مجلس خبرگان رهبری را تایید می‌کنند و نمایندگان این مجلس رهبر را انتخاب می‌کنند.»

من دليل اين ايراد شما رو نمي فهمم. لطفا توضيح دهيد. ايراد شما مي تواند بر مبناي محال بودن دور در منطق و فلسفه باشد كه در اين صورت ظاهرا درباره آن هيچ مطالعه اي نداريد. چون در اينجا چنين دوري وجود ندارد و اگر محال بود واقع نمي شد در واقع وجود دو شي اگر مترتب بر هم باشد دور و محال است و اين دو چيز به اين صورت اصلا قابل موجود شدن نيستند چرا كه در هر صورت بايد يكي از انها از منشا ديگري موجود شده باشد تا بتواند ديگري را ايجاد كند مثلا رنگ سفيد را فقط از تركيب سه رنگ اصلي مي سازند حال اگر بگوييد سه رنگ اصلي را هم فقط از تجزيه رنگ سفيد ميگيريم هيچ گاه هيچ كدام موجود نخواهد شد.

ايراد شما همچنين مي تواند بر مبناي اين باشد كه در اين صورت مشروعيت رهبر زير سوال مي رود. در صورتي كه خبرگان فعلي قرار نيست رهبر فعلي را تعيين كند تا دور پيش ايد بلكه رهبر بعدي را انتخاب خواهد كرد.

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (اکتبر ۲۰۱۹)

[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۲ پیوند خارجی موجود در همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۳۹ (UTC)پاسخ

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (نوامبر ۲۰۱۹)

[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۱ پیوند خارجی موجود در همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۱۲ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۰:۳۲ (UTC)پاسخ